همان طور که اطلاع دارید مدتی است طرح ریجستری تلفن همراه گام به گام در کشورمان در حال اجراست

از مزایای این طرح مانند شناسنامه‌دار شدن تلفن‌های همراه، افزایش واردات قانونی، افزایش درآمد غیرنفتی دولت، اعتبار بخشیدن به گارانتی و خدمات پس از فروش که بگذریم؛ فایده‌ی دیگری نیز دارد که در این مطلب می‌خواهم به آن بپردازم.


افزایش اطمینان مشتری از خریدش، در خریدهای حضوری.

در سال‌های گذشته افزایش و گسترش فروشگاه‌های اینترنتی تأثیری منفی بر فروش فروشگاه‌های سنتی داشته‌ است. یکی از دلایل استقبال مردم از فروشگاه‌های اینترنتی، اطمینان نسبی بیشتر از اصالت کالایی بود که از آنها می‌خریدند. در خرید از فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ و صاحب نام کشور.

یکی از مزایای طرح ریجستری برای فروشگاه‌های سنتی، افزایش اعتماد مشتری به اصالت کالاهای درون این فروشگاه‌ها است. به این ترتیب قدرت رقابت این فروشگاه‌ها با فروشگاه‌های اینترنتی افزایش یافته و شاهد بقای بیشر عمرشان خواهیم بود.


اما باید دقت داشت که این به منزله‌ی وجود همیشگی این فروشگاه ها نیست، بلکه به مرور تعداد زیادی از این فروشگاه‌ها (به خصوص کوچکترها) از بین خواهند رفت. ولی معتقدم فروشگاه های سنتی و خریدهای فیزیکی، حتی در زمینه‌ی کالاهای دیجیتال نیز به صفر نخواهد رسید.


در آینده با نفوذ بیشتر تکنولوژی در زندگی انسان‌ها و استفاده‌ی بیشتر از ربات ها -مانند دستیاران صوتی، خودران‌ها، خانه‌های هوشمند، آموزش‌های الکترونیک و از راه دور و ...، شاهد احساس نیاز بیشتر در انسان‌ها برای تعامل با یکدیگر خواهیم بود.

بر این اساس در آینده خریدهای حضوری علاوه بر اینکه "خرید کردن" هستند، "تفریح" نیز خواهند بود. تفریحی که بر اساس نیاز به ارتباط با همنوع در انسان‌ها شکل گرفته است.


همانگونه که گفتم شاهد از بین رفتن فروشگاه‌های کوچک و افزایش فروشگاه های بزرگ خواهیم بود. در این فرایند شاهد دو اتفاق به صورت همزمان هستیم. افرادی که صاحب سرمایه هستند، یا فروشگاه بزرگی تأسیس می‌کنند یا فروشگاهی کوچک را گسترش می‌دهند. همچنین صاحبان چند فروشگاه کوچک که سرمایه‌ی قابل توجهی در اختیار ندارند با شراکت، فروشگاه‌هایشان را تجمیع کرده و یک فروشگاه بزرگ تأسیس می کنند.


تمامی این تأسیس‌ها با هدف ارائه تعداد کالاهایی بیشتر برای طیف بیشتری از مشتریان صورت می گیرد. و با توجه به اینکه فروشندگان نیز از افزایش مؤلفه‌ی تفریح در خرید نزد مشتریانشان آگاهند، می‌کوشند تجربه‌ی خریدی خوب را برای مشتریانشان رقم بزنند. لذا شاهد افزایش خدمات زیر در فروشگاه های بزرگ خواهیم بود:

حضور فروشندگانی متخصص که از قابلیت‌های مختلف کالا آگاهند و می‌دانند که هرکدام چه نیازی از مشتری را رفع خواهد کرد. فروشندگانی که می‌توانند قابلیت‌های گوناگون کالاهای مختلف را با یکدیگر مقایسه کنند.

فروشندگانی که توانایی شنیدن و تمرکز کردن بر گفته‌های مشتری و تفکیک و تجمیع نیازها و سلیقه‌ی مشتری را دارند.

فروشگاه‌هایی که سعی می‌کنند خود را در راستای دغدغه‌ی بخشی از افراد جامعه قرار دهند. مانند دغدغه‌ی حفاظت از محیط زیست.

فروشگاه‌هایی که به مشتریانشان به چشم یک مهمان نگاه می کنند.

از این نظر می‌توان انتظار داشت در آن زمان تقاضا برای فروشگاه‌های بزرگ (چند دهانه) بیشتر از فروشگاه‌های کوچک باشد. البته بزرگی و کوچکی فروشگاه با توجه به کالایی که در آن به فروش خواهد رسید سنجیده می‌شود.